Sad je bitno odigrati pametno

 

Činčila i malina, iz tržišne perspektive, sličnije su nego li se čini

Srbija je, i u jednom i u drugom, u svetskom vrhu

Pa se i potresi na tržištu na tom mestu jače osećaju

www.politika.rs – Čileanci menjaju koren maline

Priča o proizvodnji malina nije baš istovetna s onom o činčilama, ali neke poučne paralele se mogu povući.

U tom kontekstu, više je nego ilustrativno upozorenje čelnika svetske organizacije proizvođača (u ovom slučaju-malina):

“Govorili smo farmerima da visoka cena nije nužno dobra stvar. Bolje je imati niži, ali dugoročno pouzdan prihod.”

images-4

Pre svega, o tome da zidanje cena na tržištu ima svoj prirodni plafon. Kad se on dostigne, neminovna su kretanja naniže.

Pošto u realnoj ekonomiji i tražnja ima svoje granice: koja postaje prvi tržišni alarm da se nešto dešava; naročito, da je potrebno ponešto debelo menjati.

Očekivanja, pre svega. A zatim i poslovne planove i projekcije, u vezi s tim.

Problem, međutim, nastaje što ljudi, pa tako i proizvođači, malina, koža činčile ili bilo čega drugoga, po  prirodi stvari, kada ide dobro nekako veruju da će to i potrajati. Tek onako i samo od sebe.

images-7-1

U ponovnom pohodu na svetski tron, čileanski malinari su rešenje potražili u podizanju kvaliteta sorti.

I to počevši od kvalitetnog genetskog materijala zasada. Svake sličnosti sa činčilarima su namerne. I, nimalo slučajne.

Koliko god bila žalosna i nepovoljna u širem kontekstu, činjenica je da  svaka drastičnija kolebanja cena nekog proizvoda na globalnom tržištu jesu situacija od koje se uvek poneko i to debelo okoristi.

Prventveno, to su veliki globalni igrači koji svoju moć baziraju na kvalitetnim informacijama o tržišnim trendovima.

Ali, i armija potrčkarala koji se rastrče po svim meridijanima. I kupuju sve do čega se doći može, počesto i ne pitajući za cenu.images-3

Koja će se nadoknaditi monopolom: to jest, imaće neku robu kad je niko drugi ne bude imao.

A sitni dileri će, usput, takođe olizati prste. Tek da ih se drži u kondiciji, za sledeći krug opsene.

Ponašanje preprodavaca, dilera i inih tržišnih agenata jasno je i očekivano. Barem kada se stvari posmatraju iz njihove perspektive: daj sad, odmah i što više…pa, koliko traje. Kada presuši, oni prelaze na sledeću unosniju ispašu.

Oni koji neminovno u tim i takvim pričama ostaju kratkih rukava jesu i uvek budu- sami proizvođači. Malina, činčila…svejedno.

Mada je sasvim neshvatljivo da se oni, po logici stvari, ponašaju kratkovido. Ne uzimajući u obzir neminovne nastupajuće posledice.

images-5

Pa, zarad makar i najkratkoročnije računice  i sami potpomažu upravo one koji grade uslove upravo za njihov pad. Koji najčešće znače upravo propast i nestanak.

Koji nastaju čim dileri počnu da nestaju u njihovoj branši. Posle čega nema više ko da ih zaštiti. Tako da je sunovart neminovan.

Pošto je računica da je bolje i manje, ali sigurnije i duže za nas počesto neshvatljiva enigma. Pa je svaki put učimo na najteži mogući način- na sopstvenoj koži. Kako god to ko shvatao…

Ostavite odgovor